pátek 3. února 2012

Zahraniční nebo české látky?


Když jsem včera žehlila asi třicet metrů látek, kromě takových těch klasik, jako je hlídání dítěte jedním okem, telefonování, psaní emailů v duchu, sestavování jídelníčku na příští týden a snění o tom, jak se stanu úspěšnou, obdivovanou a bohatou, jsem přemýšlela o tom, jestli je opravdu takový rozdíl mezi pěknou českou bavlnou a zahraniční designovou bavlnou.
 Došla jsem k tomu, že bohužel je.Neberu teď v potaz gramáž, která se klidně může lišit kus od kusu, ale zahraniční bavlněné látky jsou prostě jiné. Jsem si téměř stoprocentně jistá, že pokud byste před jakoukoliv znalou švadlenku položily dva kousky látky, neomilně rozezná designovou zahraniční produkci. Čím to?
  Nejvíc asi udělají barvy, prostě je to už od pohledu vidět, barvy jsou syté, plné a to i když se jedná o pastely. Pastelové barvy jsou zářivé, nejsou tlumené a upozaděné jako u naší produkce.
 A druhým faktem je mačkavost, spojená s praním a žehlením. Většina zahraničních látek je takové kvality, že srážlivost je u nich malá, netřeba je teda před šitím mučit praním a žehlením, ale upřímě, já to stejně dělám. Proč se trápím navíc, zvlášť když času mého drahocenného není nazbyt? Protože chci vidět, jak bude vypad můj výrobek během používání. To je věc vážně důležitá, pokud nešijete pyžamové kalhoty pro příbuzenstvo. I ten nejjednodušší a nejlevněšjí povlak na polštář musí, prostě MUSÍ jít vyžehlit! Nemůže se stát, že ušijete něco, co po vyprání a intenzivním boji s žehličkou na sobě má stále nevyžehlitelné sklady a čáry. Takovou věc nemůže chtít rozumný člověk prodat a každý jiný rozumný, který by si jí náhodou koupil, by jí následně měl reklamovat a výrobci omlátit o hlavu. Stále je ovšem řeč o 100% bavlně, nemluvíme o choulostivějších materiálech.
 Nevím, proč je tomu tak, že česká bavlna se mačká, stává se nevyžehlitelnou, zatímco zahraniční se chová poslušně a i když jí potrápíte na 1000 otáček, pod žehličkou pak jen taje. Nejsem vzdělaná v oboru, všechny moje chytrosti a rady jsou nabyté stářím (muhehe). Možná se tu najde někdo, kdo to bude umět vysvětlit, ale já to, bohužel, nejsem.
A když už jsem nakousla to žehlení, osvětlím tu jeden rozdíl, na který se mě lidi velmi často ptají. Vzniklo to ve spojitosti s žehlením šátků na nošení, kde u choulostivějších kousků  nedoporučuji napaření, anóbrž nakropení. Je v tom skutečně takový rozdíl? Ano, je. Pominu-li to, že mám žehličku starší než samo nebe, která o slově napařování nemá ani páru (doslova), rozdíl najdeme především v prudkosti, se kterou teplota útočí na látku. Pokud látku postříkáte vodou a následně na ní přiložíte žehličku, voda v látce se zahřívá až do bodu odpařování, tedy lehce nad 100°C, kdy mění svoje skupenství na páru, jak víme. Pokud ovšem zmáčknete kouzelný knoflík, tak studenou látkou naráz proženete páru, jejíž teplota je o hodně vyšší než 100°C a dochází pak k teplotnímu šoku, který ne každá látka dobře snáší. Stejný princip jako u barvení vlny, která snese zahřátí na bod varu, ale musí se zahřívat (i chladnout!) postupně, nesmí dojít k teplotnímu rázu.
 A co když už se vám stalo, že se na látce obejvily naprosto nerozžehlitelné sklady? Nemyslím klasický zažehlený fald, ale to, co vyndáte z pračky a  víte, že tohle prostě nepůjde. Jediné, na co jsem přišla je strčit to do pračky znovu, prohnat to na decentní 40°C program s co nejnišším ždímáním, pak ještě za mokra hup na prkno a žehlit a žehlit. Nedělejte si iluze, že se to vyvěsí. Nevyvěsí a ještě si vyrobíte další sklad od šňůry, nebo epesní jamky od kolíčků.
A jak jste na tom vy? Investujete do zahraničních látek, nebo spíš podporujete ostatní produkci a doufáte, že se to jednoho dne s tou kvalitou zlepší?
Já osobně pro M. šiju klidně z levnějších kousků. Prototypy šiju taktéž z levných variant. Ale pokud má být věc na prodej a někomu dlouho a dobře sloužit, rozhodně musím zainvestovat víc a šáhnout po kvalitě, která bude reprezentovbat a ne vypadat jak výrobek žáka základní školy.
 Máte typy na levné a kvlitní bavlny, které snesou praní? Sem s nimi, potěšíte určitě nejen mě.

A teď testík na závěr - odhalíte jednu jedinou nezahraniční nedisignovou látku?

Hezký začátek víkendu,
Martina - Def

15 komentářů:

  1. Kupuju české látky a i pár zahraničních jsem pořídila. Bohužel musím řešit finanční stránku při nákupu, takže se to v tom odráží. A sama víš, kolik u Tebe nechám jen za výztuhy do šití, které jsou nezbytné a ve Zlíně nesehnatelné. Když můžu, tak látku vyperu, když není čas, tak je jen propařím a přejedu žehličkou na nejvyšší stupeň.
    K tipovačce - že by ta zelená s těma megakvítkama červené barvy byla domácí?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No o penězích mi ani nemluv, já už v tom mám zlatej důl. Škoda, že se to stářím nestává cennějším, to by děti byly zabezpečený do konce života :D

      Vymazat
  2. Tak já bych si tipla čtvrtou látku z leva. A co se týká nakupování látek, tak si čím dál častěji zaplatím raději dražší dovozovou. Už jsem se párkrát zklamala v českých. Hlavně při pouštění barev, některé úplně zhadrovatěly po vyprání a ty hrozné nevyžehlitelné sklady už mě taky potrápily.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bingo, je to čtvrtá zleva ;)
      A vida, na pouštění barev jsem úplně zapomněla. Já pro jistotu vždycky používám takovej ten kapesníček do pračky, jeden nikdy neví. Fakt by se mi nechtělo obarvit várku látek za několik tisíc :D

      Vymazat
  3. Propadla jsem zahraničním látkám, ale protože jsou drahé a já začátečník, tak si hodně rozmýšlím, jestli do nich střihnout. Pořád kazím :o))). A nenávidím žehlení vypraných látek!!!! A jaký kapesníček máš do pračky proti zabarvení?
    Látečku tipuji zelenou s červenými kvítky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žehlení vypraných látek je bomba! Miluju to, pokud jsem sama a můžu si pustit seriál na počítači a pak jen stojím a čučím dlouhé hodiny :D
      Kapesníčky používám z Dmka, mají asi nejvyšší kvalitu v porovnání s cenou. ještě je dělají další firmy, ale jsou zhruba dvakrát tak drahé...

      Vymazat
  4. Tak látka už odhalená. Jinak jsem si tipla tu zelenou s červenými kvítky (třetí zleva). Mám haldu zahraničních látek, ale jak psala Zuzka - bojím se do nich střihnout. Že to zkazím a látka bude na nic. Takže nakupuju ještě u Mráze. Ale je tedy fakt, že tam nemá jen české. Něco bylo z např. z Holandska. Ale i tak všechny látky od Mráze projíždím pračkou na 15ti minutový program na 40°C. Pak žehlím. Se sklady taky bojuju. A taky radši žehlím bez napařování a když je nějaký problém, tak kropím vodou. Vždyť dřív se utěrky a kapesníky taky kropily a jak pak byly pěkné. Jenže problém je v té velikosti. I pánský kapesník je prd proti 4 metrům látky... ;-)))
    Ty zahraniční jsem neprala ani jednu. Ale šila jsem snad zatím jen z jedné kabelku. Je černá s barevným vzorem a nepouští ani v dešti. Zato džínová ucha (z džínoviny, kterou jsem tou pračkou projížděla 4x!!!) trošičku pouští. Když dávám prát bundu (bílou), tak má na sobě hooooodně bledě modrou stopu. Jako normálně to vidět není, ale při zkoumavém pohledu by to našel i někdo cizí.
    Jo a kdyby nasyslené látky časem zvyšovaly svou hodnotu, tak to bych taky měla brzy zajištěné děti ;-))))) :-DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mráz má ze zahraničních především Millera, pak Clothworks a bere i Makeover. Jinak ty ostatní, české, jsou zkrátka ideální na prvnotiny, aby si to člověk vyzkoušel. zjistil, kde může udělat chybu a pak se jí vyvaroval. Ale nebojte se nic holky, jen do nich střihněte a uvidíte, jaká je to paráda, šít z látek vyšší kvality ;)

      Vymazat
  5. Def, moc pěkný článek. Napařování vs. kropení, to je pro mě novinka. Látku bych tipla tu, co většina.

    Já teda předepírám vždy. Nové látky jsou hned do koše s prádlem (teda nejdřív se s nima pokochám a pomazlím, že). Vždycky si vzpomenu na obrázek úplně na konci tohoto článku http://www.purlbee.com/hand-vs-machine-3-quilting/ . Ona červená barva asi pouští častěji než jiné barvy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Červená je veliká bestie, to je pravda. Zrovna mám na sobě takový cihlový manžestráky a ty pořád ještě barví a to už jsem je prala snad pětkrát. Potvory :D

      Vymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Def, na mém blogu najdeš malé překvapení :) http://kac-zapisnik.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  8. Látku jsem uhodla, kupodivu na první mrknutí. Moc pěkný a poučný článek (to zní hrozně, co?) :-)) Kapesníček na praní neznám, budu "muset" zakoupit.

    OdpovědětVymazat